Het verhaal van Niels
(en vele anderen)

Druk op F11 voor volledig scherm

Het verhaal van Niels
(en vele anderen)

De liefde voor de taal. Daar begon het mee. Maar Niels (30) was op vakantie bang dat hij de dingen niet goed zei- hij wilde het Frans perfect spreken. Dus ging hij het studeren. Pas later merkte hij een drang om die kennis ook door te geven. Hij koos voor de lerarenopleiding en is sinds vijf jaar docent Frans in het voortgezet onderwijs in Assen en omstreken.

'Al is het maar een grapje aan de deur over de voetbalwedstrijd van gister, als docent moet je een band opbouwen met je leerlingen. Door een sterke band met je leerlingen maak je samen wat van de les. En willen ze meer kennis opnemen. Daar aan werken vind ik het mooiste aan mijn vak.' Maar het opbouwen van een band werd niet gemakkelijk gemaakt voor Niels.

Scholen in regio Noord Nederland kampen met dalende leerlingaantallen. De afgelopen vier jaar moest hij iedere keer voor de zomervakantie op zoek naar een nieuwe baan.
'Je bouwt iets op, met leerlingen, met collega's en met ouders. Daar werk je hard voor, maar na een jaar wordt je abrubt uit dat proces gerukt. Dat is echt heel erg jammer.'

'Je gaat wel weer verder hoor. Je zoekt een nieuwe school, en bij je nieuwe werkgever ga je weer alles opbouwen. Maar het is niet goed voor docenten en voor leerlingen als er zoveel wissels plaatsvinden.'

Salarisachterstand leraren t.o.v. andere hoger opgeleiden
Leraren in Nederland verdienen fors minder dan werknemers met soortgelijk opleidingsniveau.

Jarenlang kregen met name jonge leraren enkel flexibele contracten voorgeschoteld. En ook op andere terreinen werden Nederlandse onderwijzers op de proef gesteld. Afgelopen maart was de grens bereikt. Duizenden leraren kwamen naar het Malieveld in Den Haag om te protesteren.

Leraren protesteerden onder andere tegen de hoge werkdruk, het lage salaris en het gebrek aan opleidingsmogelijkheden.

Het onderwijs lijkt door de matige werkomstandigheden minder aantrekkelijk te worden. In het basis en voortgezet onderwijs is er een tekort.

Verwacht lerarentekort
Het tekort neemt met name in primair onderwijs snel toe. Tekort aan leraren en directeuren in fte, periode 2018-2024.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, DUO en CBS, link

Voor Niels breken er echter betere tijden aan. Na vijf jaar flexen ligt er een vast contract in het verschiet.

Door zijn doorzettingsvermogen en liefde voor het vak is Niels leraar gebleven. 'Toen ik begon was ik blij als de klas een beetje rustig was. Nu ik verder ben in mijn ontwikkeling kan ik naar het brede plaatje kijken, ik kan mijn leerlingen nu veel meer meegeven.'

Als we weten dat er een groot lerarentekort is, moeten we startende leraren vasthouden en hen zekerheid geven over hun toekomst. Jonge leerkrachten aan het lijntje houden door tijdelijke contracten te stapelen is het onverstandigste wat je kunt doen, want we hebben hen hard nodig.

De werkdruk voor leraren is hoog, met vollere klassen en steeds meer taken die uitgevoerd moeten worden. Daarnaast verdienen Nederlandse onderwijzers in vergelijking minder dan collega’s in de landen om ons heen. Leraren verdienen onze waardering.

De PvdA wil:
- Een hoger salaris voor leraren, om de kloof tussen het primair en voortgezet onderwijs te dichten.

- Snel meer conciërges en klassenassistenten die werk uit handen kunnen nemen bij leraren.

- Meer carrièreperspectief qua salaris, maar ook om je te kunnen bijscholen als docent.

Zo zijn we zeker van een goede leraar voor de klas.

Help mee! Deel het verhaal van Niels.
Foto's lerarenstaking: Fred van Diem
Met heel veel dank aan Niels voor het delen van zijn verhaal.
Fotografie en video van Niels, design en tekst: Wouter Zaalberg
Bewegend beeld lerarenstaking: PvdA
Productie, tekst,research en redactie: Elmar Smid