Het verhaal van Stef
(en vele anderen)

Het verhaal van Stef
(en vele anderen)

Druk op F11 voor volledig scherm

Op vrijdag 19 april verzamelden Uber chauffeurs zich voor het kantoor van het bedrijf in Amsterdam. Het was de tweede staking in korte tijd.

Met de microfoon: Stef. Stakingsleider en Uberchauffeur. Zometeen gaat hij met het bedrijf praten over drie zaken die anders moeten: een stop op nieuwe chauffeurs om een bodem in de markt te leggen, hogere tarieven voor de chauffeurs en dezelfde commissie voor iedereen. Om de onvrede van taxichauffeurs te begrijpen moeten we een paar stappen terug.

Met een wat onorthodoxe achtergrond in reclame en zakenwereld begon Stef in augustus vorig jaar met rijden voor Uber. ‘Ik wilde wat nieuws, wat anders. Ik hou van mensen en autorijden dus ik dacht, waarom niet?’ Bij Uber ben je niet in dienst maar ben je 'partner', een ZZP'er.

‘De eerste weken waren druk. Ik had een normale werkweek van 40 uur, maakte een omzet van zo'n 1200 à 1400 euro - alle kosten moesten daar nog wel van af. Ik dacht: hier kan je prima van leven. Maar na twee maanden sloeg dat helemaal om.'

'Ik spreek met veel andere chauffeurs. Iedereen heeft hetzelfde verhaal als ikzelf: eerste twee maanden top, daarna stort de omzet volledig in. We denken niet dat het toeval is. Want dan heb je al een auto aangeschaft en andere kosten gemaakt. Voordat je het weet kan je er niet meer uit.'

Chauffeurs betalen van iedere rit 25% commissie aan Uber. Stef schat dat de meeste chauffeurs nog eens 40% van hun omzet kwijt zijn aan auto, brandstof en verzekeringen. Vooralsnog weigert Uber gegevens te openbaren over wat chauffeurs gemiddeld verdienen.

'Het enige wat je kan doen is meer werken. Maar als het minder druk is merk je pas hoe laag de ritprijzen zijn, veel lager dan bij andere taxibedrijven. En Uber pakt per rit nog een enorme commissie. Als ik tegenwoordig 700 euro per week omzet mag ik blij zijn. Je voelt je er moegestreden door.'

Niet alleen lage omzet speelt de Uber chauffeurs parten. Als ZZP chauffeur ben je zelf geheel verantwoordelijk voor je reilen en zeilen.

Een ongeluk, ziekte, arbeidsongeschiktheid; de chauffeurs staan er altijd alleen voor.

Stijging aantal ZZP’ers
Het aantal zelfstandigen groeit hard. In 2018 waren er 1.084.000 Nederlanders ZZP’er. De prognoses lopen uiteen, maar met de opkomst van platformwerk zal de groei sowieso doorzetten. De ING stelde onlangs dat meer dan 2 miljoen Nederlanders in de toekomst ZZP'er kunnen zijn.
Flexbarometer van CBS,TNO, ABU & FNV en ING Economisch Bureau

'Hoe dit bedrijf omgaat met haar mensen, die ze partners noemen, stuit mij enorm tegen de borst. Ik heb mij aangesloten bij de stakende Uberchauffeurs. Eerst was ik bang dat ze mijn omzet daardoor verder zouden afknijpen, maar ik vond het onrecht te groot.' 

Na anderhalf uur praten achter gesloten deuren komen Stef, Agnes Jongerius (PvdA Europarlementariër) en Gijs van Dijk (PvdA Kamerlid) naar buiten. Ze hebben met Uber hun eisen besproken: een chauffeursstop zodat de prijzen niet almaar zakken, hogere tarieven en een lagere commissie voor alle chauffeurs. Uber voelt de druk.

'Veel jongens waren bang om te staken. Er heerst angst om uit het platform gegooid te worden. Maar we hebben doorgezet en dát levert een gave ervaring op. Je trekt met elkaar op, je leeft met elkaar mee.'

'Uber heeft in ons een tegenstander gevonden die zich niet laat afschepen met kruimels. We gaan net zolang door totdat ze toegeven.'

Volg Stef op Twitter!

In Nederland zijn er meer dan 1 miljoen ZZP’ers en voor veel van hen is het aanpoten om alle rekeningen te kunnen betalen en genoeg over te houden aan het einde van de maand. Kijkend naar de voorspellingen komen er nog veel meer zelfstandigen bij, lang niet allemaal omdat ze zo graag ondernemer willen zijn.

Steeds vaker bepalen online platforms, zoals Uber in het verhaal van Stef, voor jou dat je ondernemer bent, zonder dat jij kunt onderhandelen over je tarieven voor je werk. De risico’s op te weinig werk, ziekte, ongelukken of een pensioen komen compleet voor jouw rekening. Die verdeling moet in balans worden gebracht.

Dat wil de PvdA in goede banen leiden:
- Zelfstandigen moeten samen kunnen onderhandelen over eerlijke tarieven, daarvoor moet het Europees mededingingsrecht op de schop.

- We willen minimumtarieven voor zelfstandigen, om een bodem in de markt te leggen.

- Platformwerkers hoeven niet meer zelf naar de rechter te stappen, maar online platforms moeten bewijzen dat ze geen werkgever zijn.

Zo stoppen we de race naar beneden tussen werknemers en zelfstandigen en kan iedereen zeker zijn van een fatsoenlijk inkomen.

Help mee! Deel het verhaal van Stef
Met heel veel dank aan Stef voor het delen van zijn verhaal.
Fotografie, video, design en tekst: Wouter Zaalberg
Productie, research en redactie: Elmar Smid